Sunday, January 5, 2014

Garam punca penyakit

Fakta Garam

Benarkah garam punca penyakit?


Garam sering dikaitkan denpan pelbagai peyakit kronik seperti darah tinggi, sakit jantung dan sebagainya. Namun, ramai yang tidak dapat mengelakkan dari menggunakan garam sebagai penambah rasa didalam makanan harian mereka. 



Garam punca masalah kesihatan


Tahukah anda, garam yang biasa digunakan di rumah kita untuk memasak boleh menjadi punca kepada masalah kesihatan? Garam rumah yang biasa digunakan atau garam putih dikenali sebagai Sodium Klorida (NaCl). Hampir kesemua garam yang didapati dirumah dan restoran berasal dari garam lautan proses kimia. Garam ini bersifat asid. Garam laut ini di proses secara kimia untuk digunakan oleh kita. Proses ini menyebabkan kandungan mineralnya hilang dan boleh mendatangkan masalah kesihatan kepada kita.




Garam buluh sebagai gantian garam proses


Garam buluh adalah sejenis garam yang bersifat alkali. Masyarakat Korea dan Jepun telah lama mengamalkan penggunaan garam buluh yang menyumbang kepada penurunan masalah penyakit darah tinggi, penyakit jantung, gout dan kencing manis di negara itu.





Garam biasa vs Garam buluh

Proses pembuatan garam buluh berbeza dengan garam biasa dimana garam laut dikeringkan secara semula jadi dan kemudian dibakar di dalam buluh berulang kali. Ini menyebabkan garam tadi dapat menyerap mineral yang terdapat didalam buluh dan seterusnya menukarkan sifat asid garam kepada alkali. Terdapat lebih 80 jenis mineral dalam garam buluh yang diperlukan oleh sistem imunisasi kita.Garam uluh sesuai digunakan oleh penghidap darah tinggi, kencing manis, sakit jantung dan angin ahmar. Penggunaan garam buluh dapat mengelakkan daripada penyakit kronik tersebut.





Garam buluh dapat mengelakkan kanser


Menurut Dr Otto Warburh, pakar perubatan German yang memenangi hadiah nobel bagi penyelidikannya " Kanser atau sebarang penyakit lain berpunca daripada kadar asid yang tinggi dalam badan". Toksin yang terkumpul dalam badan bersifat asid dan menjadi salah satu faktor yang melemahkan sistem pertahanan badan. Ini menyebabkan sel-sel kanser yang dorman dalam badan kita menjadi aktif.

Langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan penyakit lain dan kanser adalah melalui meningkatkan kadar alkali dalam badan dengan mengambil makanan berkhasiat seperti sayur- sayuran serta menukarkan penggunaan garam biasa kepada garam buluh. Mulakan amalan penggunaan garam buluh dalam makanan  harian kita untuk hidup bebas penyakit.


Bagaimanakah untuk mendapatkan garam buluh?



Untuk medapatkan produk garam buluh minuman dan masakan, klik link ini --> Produk Garam Buluh

No comments:

Post a Comment